-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:35143 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:16

مضمون آية حكمت چيست؟

در آيه 269 سوره بقره ميخوانيم «يُؤتِي الْحِكْمَهَ مَنْ يَشاءُ وَ مَنْ يُؤتُ الْحِكْمَهَ فَقَدْ اوتِيَ خَيْراً كثيراً»



[خداوند دانش را به هر كس بخواهد (و شايسته ببيند) ميدهد و هر كس كه دانشي به او داده شد، خير فراواني داده شده است].



حاكم حسكاني در «شواهد التنزيل» از «ربيع بن خيثم» نقل ميكند كه



نام علي(ع) را نزد او بردند، گفت



«لَمْ اَرهُمْ يَجِدُونَ عَلَيْه في حُكْمِهِ وَ اللهُ تَعالي يَقُول وَ مَنْ يُؤتَ الْحِكْمَهَ فَقَدْ اوتِيَ خَيْراً كَثِيراً» (شواهد التنزيل 1/107) [نديدم كسي از مردم بتواند ايرادي بر حكم و داوري آن حضرت بگيرد، و خداوند متعال ميگويد كسي كه دانشي به او داده شده است خير فراواني به او داده شده است].



(عبدالله بن عباس) نقل ميكند كه نزد رسول خدا(ص) بودم، دربارة علي (ع) از او سؤال شد فرمود «قُسِمَّتِ الْحِكْمَةُ عَشَرَة اَجْزاءَ فَاُعْطِيَ عَلَي تِسْعَةُ اَجْزاءَ وَ اُعْطِيَ النّاسُ جُزْءّ و احِداً» (شواهد التنزيل 105/ ح 146)



[دانش و حكمت به ده قسمت تقسيم شده ، نه قسمت آن به علي(ع) داده شده و يك قسمت آن به همة مردم].



اين تعبيرات به خوبي نشان ميدهد كه در امت اسلامي بعد از پيامبر اكرم (ص) كسي در علم و دانش و حكمت به پاي علي(ع) نمي‎رسد و از آنجا كه مهمترين ركن امامت علم و حكمت است، لايقترين فرد براي امامت و خلافت بعد از پيامبر گرامي اسلام (ص) او بوده است .



در صحيح «ترمذي» نيز آمده است كه پيامبر اكرم(ص) فرمود «اَنَا دارُ الْحِكْمَةِ وَ عَلِيٌ بابُها» (صحيح ترمذي 5/637)[من خانة دانشم و علي(ع) در آن خانه است].



مسلّم است كه هر كسي بخواهد وارد خانهاي شود بايد از در وارد گردد، همان گونه كه قرآن مجيد نيز دستور داده است «وَاتُوا الْبُيُوتَ مِنْ اَبْوابِها» بقره/189 بنابراين هر كس ميخواهد به خزائن علم و دانش پيامبر اسلام (ص) راه يابد، بايد از علي (ع) آغاز كند، و كليد اين گنجينه را از او بطلبد.








پيام قرآن ج 9


حضرت آيت الله مكارم شيرازي و ساير همكاران

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.